Tökmag

Az eredetileg Mexikóból származó növény magjának áldásos hatásait már a mi népi gyógyászatunkban is használták és ismerték. Magas a fehérje és a zsírtartalma is, amelyből a többszörösen telítetlen zsírsavak jelentős hányadát teszik ki. Alacsony viszont a szénhidrát, annál jelentősebb az élelmirost-tartalma. Értékes összetevője a benne lévő nagy mennyiségű magnézium, a kálium, és az E-, F, B1- és B2-, D-vitamin, valamint a szelén, cink és réz is.

A tökmag nyersen és pirítva is közkedvelt csemege, de jótékony hatását igazán a belőle préselt olajon illetve annak fogyasztásán keresztül fejti ki.

Mivel a tökmagolaj igen nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat ezért kiválóan véd a szabadgyökök káros hatásaitól. A szív és érrendszeri betegségek ellen a kedvező zsírsav összetétele miatt védő hatása van és a vér koleszterin összetételét kedvezően befolyásolja.

A gasztronómiában a tökmagot pékáruk, sós sütemények és kenyerek díszítésére használják, de akár a kenyér tésztájával is összegyúrható és belesüthető. A tökmagolajat leginkább salátákhoz öntetként használják.